Hvordan du får naturlig energi om morgenen

Sliter du med å komme igang om morgenen og mangler energi? Ikke kast deg over usunne sukkerholdige frokoster eller kaffekoppen for å våkne opp. Det vil bare gjøre det verre i lengden. I stedet kan du velge mat og drikke som er naturlig energi-bringende og som er sunn, og som vil hjelpe deg med å fokusere og gi deg naturlig energi og overskudd som varer utover dagen.

Visse matkilder er kjent for å arbeide for å holde energien i kroppen oppe og på et stabilt nivå, slik at vi bedre kan fokusere og føle oss kvikke gjennom hele dagen. Å holde glukosenivået stabilt vil forhindre en økning og fall i blodsukkeret, derfor er det viktig å opprettholde en god balanse mellom karbohydrater, protein og fiber for å holde energinivåene konstante. Neste gang du trenger et lite spark i baken før du begynner dagen, kan du prøve å spise disse matvarene til frokost:

Havregrøt

Havregrøt av hel havre inneholder protein- og fiberrike karbohydrater, som gir deg langvarig energi om morgenen. Topp havregrøten med bær eller frukt og nyt en energirik og sunn frokost.

Gresk yoghurt

Sammenlignet med vanlig yogurt, har gresk yoghurt mye høyere innhold av protein, og en solid dose protein til frokost er avgjørende for langvarig energi. Yoghurt inneholder også probiotika, og studier har funnet ut at tilsetning av probiotika i kostholdet ditt kan øke energi og forbedre immunforsvaret.

Avokado og peanøttsmør

Avokado er rik på sunne både enumettede fettstoffer og fiber, som begge fordøyes sakte. Peanøttsmør (økologisk og med 0ver 99% nøtter) inneholder den uslåelige kombinasjonen av protein, sunt fett og fiber. Ved å spise dette på et fullkornsknekkebrø (gjerne glutenfri) vil holde metthet følelsen langt utover dagen og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt. En studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition viste at det å spise en diett med mye enumettede fettstoffer kan gi deg mer energi enn en diett med mettet fett, så spis avokado og peanøttsmør på knekkebrødet sammen med et glass kaldt vann eller kaldpresset juice. Selv den mildeste dehydrering kan føre til tretthet, så sørg for at du laster opp med sunn drikke om morgenen.

Smoothie

Ingenting er som en smoothie om morgenen. Å lage smoothie er enkelt, og har du dårlig tid om morgenen og ønsker noe raskt og sunt, så er smoothie det beste. Med energirike ingredienser som f.eks banan, avokado, spinat, sitron, grapefrukt, kål, appelsin, epler, mandler, nøtter, vannmelon eller bær vil en smoothie gi deg en super kickstart på dagen. Oppskrifter på smoothier fulle av energi finner du i våre energirike smoothie-oppskrifter.

Prøv vår pulverblanding Rå Energi og få en naturlig energi-boost!

Rå Kolonial har laget en helt egen pulverblanding som er nøye satt sammen av økologiske og sunne ingredienser som booster energien din om morgenen. Denne energirike økologiske pulverblandingen gir deg ekstra konsentrert og naturlig energi og tilsettes enkelt i grøt, i yoghurt, i juice eller i smoothie.

Energirike smoothie-oppskrifter