Gi barna dine en sunn og god start på dagen!

For de aller fleste familier der begge foreldrene må tidlig på jobb og har barn som skal på skolen, så handler morgenen som oftes om å komme seg raskt ut av døren. Dessverre så går det altfor ofte ut over frokosten, hvis tiden ikke strekker til. Frokost er det viktigste måltidet og spesielt er det viktig at barna spiser en sunn og god frokost for å få en god start på dagen. Barna trenger å få i seg proteiner, fiber, karbohydrater og plantefett. Ved å spise en sunn og god frokost vil barna få et høyere konsentrasjonsnivå på skolen og evnen til å løse problemer og utfordringer øker. En sunn frokost kan også hjelpe barna å opprettholde en sunn vekt, unngå visse helseproblemer og få en sterk mental helse.

For å oppmuntre til sunne spisevaner, er utfordringen å gjøre de næringsrike valgene tiltalende for barna. Her er noen tips som kan hjelpe deg på veien:

Ta barna med på handletur

Få barna involvert og ta de med i butikken og la de selv lære og lese om hva som er sunt å spise. Det er ofte at barna spiser sunt fordi de selv har vært med å kjøpe inn sin egen mat.

Unngå hvitt sukker i frokosten

Hvis du serverer noe som krever sukker, bytt ut det hvite sukkeret med annet naturlig sukker. Det beste er å erstatte hvitt sukker med annen naturlig søtning som f.eks: Honning, dadler, frukt eller kokossukker. Og selvfølgelig … ikke servere barna søte bakevarer til frokost.

Frokostblandinger og yoghurt med mye frukt og bær

Hvis det skal gå raskt, så er selvfølgelig frokostblandinger det enkleste. Husk å velge frokostblandinger som har mye fullkorn, fiber og lite sukker. Starter du dagen med en fiberrik frokost, vil dette ha en positiv innvirkning på blodsukkeret resten av dagen. Yoghurt er også bra. Velg gjerne gresk yoghurt. Den er høy på protein og gir mye energi. Barn elsker også bær og frukt, så dryss rikelig med bær og frukt over frokostbollen. En garantert suksess!

Smoothie gjør frokost om til dessert

Barn elsker milkshake og søt smak. Lager du en smoothie til barna om morgenen med melk (vanlig melk eller mandelmelk), masse frukt og bær og noen få grønnsaker, vil barna få en følelse av at du serverer de en dessert til frokost! Legger du til en banan eller en avokado får barna også i seg rikelig med fiber. Dette er den absolutte vinneren, hva gjelder effektiv og sunn frokost til barna!

Prøv vår sunne og naturlige pulverblaning – perfekt i barnas frokost!

Rå Kolonial har laget en helt egen pulverblanding som er nøye satt sammen av økologiske og sunne ingredienser som smaker godt og som inneholder økologisk pulver av blåbær, rød banan, camu camu, kokossukker og kakao. Bland 1 ts inn i barnas frokostblanding, grøt, yoghurt, juice eller smoothie.

Sunne smoothie oppskrifter for barn