5 kjente matvarer som øker immunforsvaret ditt

Det er viktig at du har et godt immunforsvar året rundt, og det du spiser påvirker immunforsvaret ditt på både godt og ondt. Enkelte matvarer kan faktisk redusere sjansene for å bli syk, mens andre kan hjelpe kroppen din å bli raskere frisk. Hvis du leter etter måter å hindre vinterforkjølelse og influensa på, bør du først besøke din lokale matbutikk. Planlegg dine måltider og inkludere disse immunforsterkerne. Husk også at variasjon er oppskriften til riktig ernæring. Å spise bare en av disse matvarene, vil ikke være nok til å bekjempe influensa, selv om du spiser det hele tiden. Vær oppmerksom på serveringsstørrelser og anbefalt daglig inntak slik at du ikke får for mye av et enkelt vitamin og for lite av andre. Disse matvarene forbedrer immunforsvaret ditt, noe som gjør det lettere for kroppen din å bekjempe virusinfeksjoner. Matvarene fungerer best når de konsumeres regelmessig gjennom hele året slik at de holder immunsystemet i toppform.

Her er 5 godt kjente matvarer som kan anbefales for et bedre immunforsvar:

1. Sitrusfrukt

Det klassiske eksempelet på mat som hjelper å holde et godt immunforsvar er sitrusfrukter. Nesten alle citrusfrukter er høye på C-vitamin, og det er lett å tilføre grapefrukt, appelsiner, mandariner, sitroner, lime eller klementiner som en del av de daglige måltidene. Velg helst økologisk hvis du har mulighet til det. Som regel så er vanlig sitrusfrukt du kjøper i butikken utsatt for sprøytemidler og kan være til skade for helsen din.

2. Rød paprika

Rød paprika har mer C-vitamin enn sitrusfrukt og inneholder faktisk dobbelt så mye C-vitaminer. De er også en rik kilde til beta karoten. I tillegg til å øke immunforsvaret, kan vitamin C bidra til å opprettholde en sunn hud. Betakaroten hjelper øynene og huden din til å bli frisk.

3. Brokkoli

Brokkoli er fulladet med vitaminer og mineraler. Pakket med vitamin A, C og E, i tillegg til mange andre antioksidanter og fibre, er brokkoli en av de sunneste grønnsakene du kan sette spise. Brokkoli beholder næringen best når den dampes og ikke kokes, men aller best er det å spise den rå i salater. Et tips er også å kjøre den noen runder i kjøkkenmaskonen og servere den som rå «brokkoli ris».

4. Løk og hvitløk

Løk og hvitløk kjenner vi godt til og brukes i veldig mange matretter verden rundt. Tidlige sivilisasjoner brukte hvitløk blandt annet til å bekjempe infeksjoner. Løk inneholder quercetin, et næringsstoff som bryter opp slim i hodet og brystet samtidig som immunforsvaret øker. Når lukten av rå løk gjør at nesen og øynene renner, stimulerer dette immunforsvaret til å bekjempe infeksjon. Løk og hvitløk inneholder også allicin som senker og dreper en rekke virus og bakterier. Det er påvist at hvitløk også kan bidra til å senke blodtrykket og senke herdingen av arteriene.

5. Ingefær

Ingefær er det mange som tar inn i kosten etter å ha blitt syk, men ingefær bør være en regelmessig ingrediens i kosten slik at den også kan hjelpe til å forebygge og forsterke immunforsvaret. Ingefær kan bidra til å redusere betennelse, noe som kan bidra til å redusere sår hals og andre inflammatoriske sykdommer. Ingefær kan også bidra til å redusere kvalme og ifølge nyere forskning kan den ha kolesterol-senkende egenskaper. Kjemikaliene Shagaols og Gingerols i ingefær gir deg et krydret «kick» som stimulerer blodsirkulasjonen og åpner bihulene dine. Forbedret sirkulasjon betyr at mer oksygen kommer til vevet ditt og fjerner giftstoffer og virus. Forskning fra Toyama medisinske og farmasøytiske universitet i Japan indikerte at ingefær har evnen til å forebygge og behandle influensa-infeksjoner.

Prøv vår økologiske pulverblanding Rå Motstand

Rå Kolonial har laget en helt egen pulverblanding som er nøye satt sammen av økologiske og sunne ingredienser som booster immunforsvaret ditt. Denne økologiske pulverblandingen gir deg ekstra konsentrert og naturlig næring fra linfø, solsikkefrø, camu camu og baobab som alle er ingredienser som er med på å bygge et sterkt immunforsvar. Pulverblandingen tilsettes enkelt i yoghurt, i juice eller i smoothie.

Oppskrifter på smoothier som booster immunforsvaret ditt!