Hvorfor vi må tilføre kroppen protein etter trening

Når du hører «protein» og «trening» i samme setning, så får du ofte et bilde av kroppsbyggere på et treningssenter, men proteiner er ikke bare viktige for de som trener hardt og tungt. Protein et av de viktigste næringsstoffene som kroppen vår trenger for å opprettholde en sunn kropp. Proteiner hjelper kroppen å transportere, instruere, forsvare, bevare og reparere. Protein er viktig for alle og spesielt for de som utøver en eller annen form for idrett eller som trener og holder seg i form. Etter trening trenger kroppen å tilføre mere proteiner. Protein består av tjue forskjellige aminosyrer. Elleve av disse kan kroppen produsere selv, mens de ni andre er vi avhengige av å tilføre gjennom kosten. Ved trening rives og brytes nemlig muskelfibrene fra hverandre og kroppen må inn og reparere dette selv. Derfor trenger vi å tilføre kroppen proteiner etter trening. Det er også viktig å blande dette proteinet med karbohydrater, da kroppen din lettere klarer å absorbere proteinet og gjøre det til mer muskelmasse.

Protein fra planter eller kjøtt?

Veldig mange lurer på hva de skal spise for å få i seg nok proteiner. Mange tror at kjøtt er den beste kilden til protein, men ny forskning publisert i The American Journal of Clinical Nutrition viser at både plantebasert protein og kjøtt bygger muskler like godt, men fordi planteprotein kommer med mindre «bagasje» i form av skadelige komponenter, er det den mest fordelaktige proteinkilden for kroppen vår.

Plantebasert mat med mye protein

Her er et utvalg av plantebasert mat som inneholder mye protein og som er bra å spise etter trening: Tofu, linser, svarte bønner, lima bønner, peanøtter eller peanøttsmør (økologisk 99,3% peanøtter), brun og svart ris, kikerter, mandler, chiafø, havregryn, gresskarfrø, spinat, avokado, brokkoli, grønnkål, rosenkål, erter, artisjokk og asparges.

Naturlig supermat med protein

Utenom våre vanlige og lett tilgjengelige matvarer som vi kjøper i butikken, finnes det andre såkalte supermat-varer, som er pulveriserte planter, frukt, bær eller grønnsaker som inneholder en stor konsentrasjon av viktige næringsstoffer og gunstige plantestoffer. Mer konsentrert enn i fersk tilstand. Det finnes mye å velge mellom her også, og stort sett får du tak i disse som separate produkter enten på helsekost eller i nettbutikker. I Rå Kolonial har vi satt sammen en proteinblanding som gir deg en høy konsentrasjon av proteiner. Vår økologiske pulverblanding består av brun risprotein, erteprotein, rød banan og kokossukker. Pulveret blandes enkelt inn i yoghurten, i juicen eller i grønnsaks- og fruktsmoothien.

Vårt protein produkt

Rå Kolonial har laget en helt egen pulverblanding som er nøye satt sammen av økologiske og sunne ingredienser med mye protein som kroppen trenger etter trening. Denne proteinrike pulverblandingen gir deg ekstra konsentrert og naturlig protein og tilsettes enkelt i grøt, i yoghurt, i juice eller i smoothie.

Protein smoothie oppskrifter