Seks viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag!

Kroppen vår er avhengig av seks essensielle næringsstoffer som finnes i mat: karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer, mineraler og vann. Disse viktige næringsstoffene er forbindelser som kroppen ikke kan lage eller ikke kan produsere i tilstrekkelig mengde og må derfor komme fra maten vi spiser. Næringsstoffene kan forebygge sykdom, gjøre at vi vokser og gi oss god helse. Næringsstoffene kan deles opp i to kategorier: makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer. Makronæringsstoffer spises i store mengder og inkluderer byggeklossene i kostholdet vårt og gir kroppen energi. Makronæringsstoffene våre er protein, karbohydrater og fett. Vitaminer og mineraler er mikronæringsstoffer, og spises i mindre doser. Her er litt informasjon om næringsstoffene du trenger å tilføre kroppen din hver dag.

1. Proteiner

Protein er viktig for god helse. Protein er byggesteinene i kroppen vår. Ikke bare for musklene våre, men også for hver celle, fra bein til hud til hår. Visste du for eksempel at 15 prosent av kroppens kroppsvekt er fra protein? Protein brukes primært til vekst, helse og vedlikehold av kroppen. Alle dine hormoner, antistoffer og andre viktige stoffer er sammensatt av protein. Proteiner består av forskjellige typer aminosyrer. Kroppen produserer noen selv, mens andre må kroppen få tilført gjennom maten vi spiser. Det er derfor viktig at proteinrik mat er en del av kosten gjennom dagen. De beste kildene fra planteriket er f.eks: belgfrukter, kål, salat, nøtter og korn. Nøyaktig hvor mye protein du trenger daglig, avhenger av en rekke faktorer, blant annet hvor aktiv du er, og hvor gammel du er.

2. Karbohydrater

Karbohydrater er nødvendige for en sunn kropp. Mange tror at det er viktig å unngå karbohydrater i kosten, men karbohydrater er det næringsstoffet som gir deg energi og som er kroppens foretrukne energikilde. I kroppen brytes karbohydrater ned og omdannes til glukose og andre sukkerarter som trengs for å forsyne vev og organer med drivstoffet for å utføre nødvendige funksjoner. Hvis kroppen din ikke får nok glukose, kan du få lavt blodsukker. Dette kan få deg til å føle deg fysisk og mentalt trøtt, rystet, svimmel eller kan redusere ytelsen din under treningen og i hverdagen generelt. Mat som inneholder sunne karbohydrater er f.eks: frukt og bær (eple, appelsin, kiwi, pære, banan, jordbær, blåbær). Visste du at konsentrasjonen av karbohydrater blir mye større dersom frukten er tørket? Andre spesifikke og karbohydratrike matkilder er grønnsaker, belgvekster, fullkorn, brun ris og quinoa. Utelat hvitt sukker fra kostholdet og velg heller sunnere alternativer som f.eks kokossukker når du skal bake eller lage mat.

3. Riktig fett

Fett utfører mange viktige oppgaver i kroppen som de fleste av oss ikke engang er klar over. Visste du f.eks at hjernen vår består av ca. 60 prosent fett? Det er viktig å velge riktig type fett, så velg alltid plantebasert fett i stedet for animalsk fett, oljer eller andre raffinerte fettstoffer. Plantefett inneholder mer næringsstoffer, og er så naturlige som de kan bli, rett fra naturen og mye lettere for kroppen å absorbere og fordøye. Eksempler på riktig fett du trenger hver dag kan komme fra matkilder som f.eks. avokado, planteoljer, nøtter og frø.

4. Vitaminer

Vitaminer er avgjørende for å avværge sykdom og for å holde kroppen frisk. Kroppen trenger disse mikronæringsstoffene for å støtte sine funksjoner. Det er 13 essensielle vitaminer som kroppen trenger for å fungere skikkelig, inkludert vitamin A, C, B6 og D. Hvert vitamin spiller en viktig rolle i kroppen, og tilfører du ikke kroppen nok vitaminer kan det forårsake helseproblemer og sykdommer. Vitaminer er også avgjørende for syn, hud og bein. Vitaminer kan redusere risikoen for lunge- og prostatakreft, og er kraftige antioksidanter, som f.eks vitamin C som er med på å øke immunforsvaret og hjelper kroppen å helbrede seg selv. En generell regel er å spise et balansert kosthold som inneholder en rekke fargerike frukt, bær, grønnsaker, hele korn, bønner og nøtter. Kjøper du c-vitaminer på helsekost eller andre steder i tablettform, så husk å velg de som er naturlig fremstilt og ikke syntestisk fremstilt. De inneholder unødvendige stoffer som kroppen din ikke trenger. Naturlige vitaminer foretrekkes.

5. Mineraler

En av de viktigste oppgavene til hovedmineralene natrium, klorid og kalium er å opprettholde riktig vannbalanse i kroppen. Tre andre hovedmineraler som kalsium, fosfor og magnesium – er viktige for sunne ben og benbygning. Svovel bidrar til å stabilisere proteinstrukturer, inkludert noen av de som utgjør hår, hud og negler. Mineraler kan ikke produseres av kroppen selv, og må derfor tilføres gjennom kostholdet. Her er de essensielle mineralene som kroppen trenger gjennom maten du spiser: Kalsium, magnesium, kalium, natrium, jod, selen, sink, fosfor, kobber og krom.

6. Vann

Du kan ikke vare mer enn noen få dager uten vann. Vann er helt avgjørende for hvert system i kroppen din. Det er også det viktigste du er laget av. Omtrent 60 prosent av kroppsvekten er vann. Vann forbedrer hjernefunksjonen og humøret. Vann hydrerer kroppen og forhindrer forstoppelse. Selv mild dehydrering kan få deg til å føle deg sliten og svekke din konsentrasjon og fysisk ytelse. Drikk gjerne 6-8 glass vann hver dag.

Prøv vår økologiske pulverblanding Rå Hverdag

Rå Kolonial har laget en helt egen pulverblanding som er nøye satt sammen av økologiske og sunne ingredienser som dekker mye av hverdagsbehovet kroppen din har for de essensielle næringsstoffene. Sammen med et ellers godt kosthold gir denne økologiske pulverblandingen deg ekstra konsentrert og naturlig næring fra byggress, hvetegress, camu camu, linfrø, chlorella, spirulina, baobab og lucuma. Pulverblandingen tilsettes enkelt i yoghurt, i juice eller i smoothie.

Oppskrifter på smoothier